Saturday, April 10, 2010

Bergelut Di Halaman

Bergelut di laman rumah
Oleh Ahmad Tajol Ansar Ibrahim
KUALA LUMPUR: Tidak ubah seperti filem aksi, dua peragut bersenjatakan parang panjang nekad menyerang seorang wanita warga emas selepas melompat pagar dan menyerang mangsa di halaman rumahnya sendiri.Malah, seorang daripada peragut terbabit dipercayai sudah mengekori mangsa yang sebelum itu berjoging di taman permainan tidak jauh dari kediamannya di Jalan Ipoh di sini, kelmarin. Aksi nekad kedua-dua penjenayah terbabit ketika menyamun wanita berkenaan berjaya dirakam kamera litar tertutup (CCTV) di kediaman mangsa sebelum diserahkan kepada polis untuk membantu siasatan. Dalam kejadian kira-kira jam 7 pagi, mangsa, Rose Mary Joseph, 63, pada awalnya tidak mengesyaki apa-apa, namun mula berasa curiga apabila mendapati kedua-dua lelaki bermotosikal terbabit berulang kali mengelilingi kawasan perumahan itu. Tanggapan mangsa nyata tepat apabila kedua-dua penjenayah itu mengekorinya sehingga ke halaman rumah. Jurucakap polis berkata, selepas menyedari lelaki terbabit mengancam keselamatan dirinya dan mula bertindak ganas, mangsa terus meluru ke perkarangan rumahnya. “Sebaik tiba di luar pagar rumah, pembantu rumah mangsa sedang menyidai pakaian di ampaian, namun mangsa yang ketakutan memanjat pagar untuk memasuki halaman rumahnya dengan harapan tidak sempat diapa-apakan peragut terbabit.
“Bagaimanapun, sangkaannya meleset apabila seorang daripada peragut terbabit yang memakai topi keledar terus mengejar dan turut memanjat pagar memasuki kediamannya,” katanya.
Beliau berkata, penjenayah yang bersenjatakan parang kemudian mengacukan senjata itu ke arah mangsa sebelum mengarahkannya menyerahkan barangan berharga dimiliki dan pada masa sama, rakan suspek yang menunggang motosikal menunggu di luar pagar kediaman berkenaan dengan lengkap bertopi keledar.Difahamkan, pembantu rumah mangsa meluru masuk ke rumah dan menguncinya dari dalam, sebaik melihat majikannya diserang peragut terbabit, dipercayai kerana terlalu takut. Mangsa hanya mampu menyerahkan barangan berharga dimilikinya selain merayu agar tidak diapa-apakan penjenayah yang bertindak rakus menyamunnya dengan bersenjatakan parang panjang. “Ekoran kejadian itu, mangsa kerugian kira-kira RM4,000 termasuk dua rantai leher, dua gelang tangan dan rantai kaki,” katanya.Mangsa kemudian membuat laporan di Balai Polis Jinjang, semalam berhubung kejadian berkenaan dan keterangannya sudah diambil pegawai penyiasat. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, yang mengunjungi Balai Berita, di sini malam tadi, untuk menyertai perlawanan futsal persahabatan antara Ibu Pejabat Daerah (IPD) Sentul dengan wartawan Harian Metro, mengesahkan kejadian berkenaan. “Orang ramai dinasihatkan tidak memakai barang kemas atau membawa wang dalam jumlah yang banyak ketika berjoging atau melakukan aktiviti luar bagi mengelakkan mereka menjadi sasaran peragut atau penyamun,” katanya.

No comments:

Post a Comment